24-06-08

 

Vandaag was het laatste oudercontact. Waaruit blijkt dat Jonas het al bij al goed heeft gedaan op dingen zoals contact zoeken, maar de toetsen zijn alles behalve meegevallen.

Zwemmen bvb:Jonas is hier in helemaal opengebloeid tegen het begin van het schooljaar,Jonas was heel verkrampt. Hij paniekeerde bij het minste en verstijfde dan helemaal. Zo erg dat hij duikelde(Hoofd onder water, en beentjes boven).Er moest altijd iemand in de buurt zijn. Nu heeft hij meer zelfvertrouwen en is niet meer bang. Dit heb ik zondag ook ondervonden.Hij doet het zelf zo goed dat hij een brevetje "Zeepaardje" krijgt.Dat betekent dat hij in borstdiep water kan gaan, hij kan water over zijn hoofd laten stromen,waterbellen blazen,hij kan alleen door het water stappen,kopje onder gaan, en met hulp van de rand van het zwembad springen.

Sherborn:Dit heb ik ondekt via een vriendin, en blijkbaar doen ze dit op de school ook. Op de school was hij eerst bang van de anderen en van lichaamelijk cantact. En nu neemt Jonas zelf het initiatief, geeft voorbeelden van bewegings oefeningen en geniet van het samen zijn. Bij de turnles moet Jonas veel moeite doen om zijn angst te overwinnen, maar je ziet dat hij dit heel dapper doet zegt de juf. Dat ook goed nieuws hé.

Jonas is heel vlug afgeleid en valt dan stil. Hij begrijpt ook niet altijd de opdracht die de juf hem geeft. Hij kan het meeste wel eens de juf het hem voordoet. Zij zegt hier dan ook dat Jonas steeds visueel moet aangespoord worden.De onzekerheid blijft wel een probleem bij Jonas.

Jonas praat veel. En door te luisteren hoort de juf dat hij vaak heel verkeerde associaties maakt waardoor hij op de school vaak heel angstig wordt. Hier thuis is het ook zo dat Jonas iets totaal onbelangrijks in zijn verhaaltjes gooit. Maar hij praat veel over zijn angsten, en wil er ook mee omgaan. Zij werken op de school ook met een daglijn met zwart-witpicto's. Die picto's zijn echt wel een must voor Jonas zegt de juf, ik heb er eigenlijk niet echt in gelooft dat dit moest. Want ik denk dat wij als ouders er vaak van uitgaan dat Jonas het wel snapt, tewijl dit dan zo niet is. Waardoor het bij ons dan soms wel lijkt of Jonas hier thuis niet wil meewerken. Het blijft toch erg dat ik dit als moeder niet altijd aanvoel.

Ach ja nog goed nieuws: Jonas zoekt contact met de ander kleuters.Zij moeten af en toe wel zeggen dat hij niet luidop moet napraten. Maar dat doet hij hier thuis ook. Ben wel al heel blij met het feit dat hij begint te spelen met anderen.

In zijn vrijetijd heeft Jonas niet veel intresse met de spelletjes. Hij loopt rond in de klas en kijkt wat rond. Na aandringen kiest hij dan meestal voor de auto's.

De resultaten van de toetsen zijn eigenlijk niet zo goed, weer terwijl ik dacht dat Jonas zo'n vorderingen had gemaakt. Bij de Cito test, dat is een leervorderingen test, behaalt Jonas de laagste score E, dat is zwak tot zeer zwak. Bij een test voor taalbegrip komt er zelfs een achteruitgang aan te pas tegen over vorig jaar. En bij taalproductie is er een kleine inhaal beweging van 2 maand.  Boef weer eens met de hamer op ons hoofd, en weer weg is de gedachte dat het beter ging met onze vriend. Dat niet begrijpen van de taal komt toch altijd weer in de testen die er afgenomen worden. Terwijl hij heel mondig is sé. Maar het fijne nieuws is dat Jonas een heel aangenaam kind is om mee te werken, en dat zeiden ze allemaal. Daar mag een mama wel fier op zijn hé. Ik heb een deel gisteren geschreven , en na een nachtje er over geslapen te hebben, kan ik zeggen dat hij nog veel kansen gaat krijgt om bij te benen. De school is al een hele grote kans, want er staan zoveel kindjes op de wachtlijsten, dat wij mogen blij zijn dat hij er zo snel is binnen geraakt, waardoor zijn kansen toch iets hoger kunnen liggen dan dat hij in het gewone onderwijs zat.

 

05:38 Gepost door sterspiegeltje in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.